رشد ۱۰ درصدی ورود گردشگران خارجی به کشور

تیم  کجارو
تیم کجارو سه شنبه، ۹ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۴۵
رشد ۱۰ درصدی ورود گردشگران خارجی به کشور

پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و به‌ ویژه در فرایند توافق جمهوری اسلامی ایران با ۱+۵ و لغو تحریم‌های ناعادلانه، روند ورود گردشگران خارجی به ایران شتاب قابل ملاحظه‌ای داشته است، گردشگران بسیاری از کشورهای مختلف برای بازدید از جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی و همچنین استفاده از جاذبه‌های طبیعی به ایران سفر می‌کنند و گردشگری داخلی نیز متحول شده است.

مسعود سلطانی‌فر، معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری؛ به بهانه فرا رسیدن هفته دولت، به مرور وقایع سه سال گذشته و اقدامات دولت در سه حوزه صنایع‌دستی، میراث فرهنگی و گردشگری، پرداخته و نوشته است:

آنچه طی سه سال گذشته رخ داده بر همگان روشن و مبرهن است و بی‌شک هر دولتمردی در حیطه وظایف تعریف شده خود دستاوردهایی از جنس تدبیر و امید فراهم آورده است، اما به جرأت می‌توان گفت در عرصه گردشگری، اتفاقاتی افتاده است که بیش از هر چیز، مرهون لبخند دیپلماتیک رییس جمهور محترم دکتر حسن روحانی، گشایش دوباره درهای ایران به روی جهانیان و نیز ناشی از برکات است.

گردگشر

آمارها گویای آن است که شمار ورود گردشگران غربی از کشورهای مختلف به ایران افزایش پیدا کرده است، رشد عمومی گردشگری ورودی ایران در سه سال گذشته میانگین به ۱۰ درصد رسیده که دو برابر میانگین جهانی است،

توسعه زیرساخت‌های گردشگری، ارائه تسهیلات صدور ویزا و افزایش مدت زمان ویزای فرودگاهی به سه ماه، احداث و ایجاد هتل‌های ۴ و ۵ ستاره و ساماندهی و نوسازی شبکه حمل‌ونقل هوایی که به دلیل تحریم‌های ناعادلانه دچار مشکلاتی شده بود، از جمله مهمترین اقدامات در بخش گردشگری است، همچنین آموزش نیروی انسانی در حوزه گردشگری در قالب برنامه‌ گسترده و بلندمدت ۱۰ ساله تدوین شده و در حال اجراست.

اگر بخواهم تنها به برخی شاخص‌های آماری مهم در حوزه گردشگری اشاره کنم، باید بگویم بسته پیشنهادی سرمایه‌گذاری در قالب ۱۵۰۰ پروژه با اعتباری معادل ۳۰ میلیارد دلار در بخش‌های مختلف مرتبط با گردشگری برای فضای پس از تحریم آماده شده و بخشی از آن از هم اکنون در حال اجرا است.

سالطانی

از ابتدای تاریخ هتل سازی در ایران تا سال ۹۲ تعداد ۱۲۵ باب هتل چهار تا پنج ستاره در ایران ساخته شده بود، در حالی که طی سه سال اخیر ۳۴ هتل چهار و پنج ستاره به همت بخش خصوصی و با حمایت دولت احداث و شماری از آنها به بهره‌برداری رسیده است.

بخش خصوصی داخلی هم اکنون در حال برنامه‌ریزی برای ساخت و بهره‌برداری از ۱۷۰ هتل چهار و پنج ستاره تا پنج سال آینده است. در حال حاضر ۸۲۰ پروژه اقامتی در کشور در دست احداث است و بین ۱۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند که با محوریت بخش خصوصی انجام می‌شوند.

همچنین اولین محموله تاریخی شامل ۳۴۹ قلم شی باستانی متعلق به منطقه خوروین در دی ماه ۱۳۹۳ بعد از چند دهه دعوای حقوقی، از بلژیک به ایران بازگردانده شد. دومین محموله ارزشمند تاریخی؛ حاوی ۱۰۸ شیء تاریخی منطقه چغامیش از سوی مؤسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو در اردیبهشت ۹۴ به مسئولان سازمان میراث فرهنگی تحویل داده شد. سومین محموله اشیا تاریخی ایران نیز شامل ۳۰ قطعه از اشیا و آثار فرهنگی متعلق به دوران قبل و پس از اسلام بود که توسط دولت ایتالیا تحویل سفارت ایران در رم شد. اکنون هم شاهد تحویل ۷۳ قلم شی تاریخی با ارزش از سوی آمریکا به ایران هستیم.

طی سه سال گذشته منجر به ثبت جهانی شهر سوخته در استان سیستان و بلوچستان، منظر فرهنگی میمند در کرمان، شهر باستانی شوش در استان خوزستان، قنات‌های ایرانی و بیابان لوت شده و تعداد آثار جهانی کشورمان را از ۱۶ به ۲۱ و جایگاه ایران را به ۱۱ در بین کشورهای جهان ارتقاء داده است.

در حوزه صنایع‌دستی نیز خوشبختانه شاهد رشد شاخص‌های اشتغال، تولید، فروش و صادرات هستیم و حضور صنایع‌دستی ایران در نمایشگاه‌های بین‌المللی نیز با اقبال گسترده‌ای روبرو شده است.

رشد ۱۸ درصدی صادرات صنایع‌دستی، رشد ۶۰ درصدی فروش صنایع‌دستی در داخل کشور نوید بخش آینده درخشان این صنعت است.

 

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه