کشف و ضبط کاشی های سرقت شده از خانه های تاریخی

تیم  کجارو
تیم کجارو دوشنبه، ۸ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۳۰
کشف و ضبط کاشی های سرقت شده از خانه های تاریخی

کاشی‌های مسروقه خانه‌های تاریخی که در چند روز اخیر اخبار زیادی از سرقت آن‌ها در رسانه‌ها منتشر شده بود، کشف شدند.

حدود ۲۵۰ قطعه کاشی سالم و ۳۰۰ قطعه کاشی شکسته در یک عملیات توسط نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی استان تهران کشف شد. این کاشی‌ها متعلق به خانه‌های تاریخی بوده است.

هنوز مشخص نیست این کاشی‌ها آیا متعلق به همان خانه‌هایی است که تصاویر آن‌ها در یک سال گذشته منتشر شده یا نه چون این موضوع هنوز توسط کارشناسان بررسی نشده است.

مرتضی ادیب‌زاده کارشناس مرکز باستان‌شناسی استان تهران و امین اموال توقیفی گفت:

در شش ماهه اول امسال، ۴ هزار شی نفیس از سارقان کشف شده است. در بخشی از این کشفیات ۱۶۰۰ قطعه شی نفیس وجود دارد که ۱۵۰۰ سکه آن متعلق به دوران هخامنشی تا دوره متأخر اسلامی است. مجموعه‌ای از ظروف آبی و سفید که احتمالاً متعلق به دوران صفوی است، نیز کشف شده که این ظروف هم در کشور چین ساخته شده است. ما کاربری آن‌ها را نمی‌دانیم، اما نمونه‌ای از آن‌ها در بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی وجود دارد. کاشی‌های مسروقه کشف شده در نگاه اول نشان می‌دهد که کار سارقان از حفاری غیرمجاز گذشته و به سرقت شاخه‌های معماری روی آورده‌اند چون ما هیچ قانون مشخص و محکمی برای قاچاق این کاشی‌ها نداریم.

ارزش ریالی اشیاء کشف شده در این عملیات را نمی‌توان محاسبه کرد، چون هنوز بررسی‌های دقیق روی آن انجام نشده است. این کاشی‌ها بیشتر ارزش تاریخی و فرهنگی دارند که در هویت بناها تأثیر می‌گذارند و از سبک قاجاری با قالب زرد آن‌ها می‌توان این کاشی‌ها را با کاشی مسجد امام مقایسه کرد.

رجبعلی خسروآبادی مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران در این رابطه گفت:

ما از قوه قضائیه درخواست می‌کنیم که حتی اگر قانونی برای در اختیار داشتن اشیاء زیر ۱۰۰ سال در دست افراد وجود ندارد که آن را قاچاق و یا جرم بداند، اکنون که حساسیت‌ها درباره سرقت کاشی‌ها زیاد شده، این قانون را اعمال کنند تا حساسیت‌ها کمتر شود و به ضابطین قوه قضائیه اعلام کنند که اگرچه این کاشی‌ها را در دست افراد پیدا کردند، آن را قاچاق بدانند. ما این موضوع را در روزهای آینده به‌ صورت کتبی به قوه قضاییه اعلام می‌کنیم.

مطالب مرتبط:

منبع مهر

دیدگاه