پارک‌ های موضوعی که واقعا تسخیر شده هستند

مریم اصلانی
مریم اصلانی سه شنبه، ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۴۵
پارک‌ های موضوعی که واقعا تسخیر شده هستند

پارک‌های تفریحی در اصل با هدف سرگرم کردن مردم شروع به کار کردند و گاهی این سرگرمی به دنیای ترس و وحشت ختم می‌شود. ترس‌هایی که گاهی واقعی و گاهی برنامه‌ریزی شده‌اند.

«تم پارک‌» (Theme Park) یا پارک‌های موضوعی علاوه بر برنامه‌های سرگرم کننده‌ی معمول و در ایامی خاص همچون هالووین دست به نوآوری زده و نمایش‌های مهیجی با موضوعات عمدتا ترسناک برپا می‌کنند که در جذب بخشی از گردشگران حوزه‌ی گردشگری وحشت نیز موفق عمل کرده‌اند. بر همین اساس مدیریت هر پارک مجموعه‌ای متنوع را در قالب نمایشی ترسناک تقدیم بازدیدکنندگانی می‌کند که فقط و فقط برای تجربه‌ی ترس به آنجا آمده‌اند و این یعنی رونق دنیای گردشگری وحشت به شکلی متفاوت.

پارک تفریحی تسخیر شده

ما گاهی اوضاع کاملا متفاوت است، چراکه گاهی این ترس‌ها نه از دل برنامه‌های تهیه و تدارک دیده شده، که از داستان‌های موجود و البته شایعاتی به وجود می‌آید که از رؤیت اشباح یا تجربه‌های ترسناک نزدیک به واقعیت به وجود آمده‌اند. در واقع شماری از پارک‌های موضوعی به‌ویژه در آمریکا با چنین شایعاتی دست و پنچه نرم می‌کنند که چه بسی به اقبال بیشتر بازدیدکنندگان به این‌گونه اماکن نیز منجر شده باشد.

پارک تفریحی تسخیر شده

بنابراین اگر شما هم به داستان‌های ارواح علاقه دارید، شاید برای‌تان بازدید از چنین پارک‌های جذاب و جالب توجه باشد. به همین مناسبت شماری از این پارک‌های تفریحی تسخیر شده را در قالب فهرست زیر به حضورتان تقدیم می‌کنیم تا اگر روزی گذرتان به آن‌ها افتاد، تماشای این نمایش‌های مهیج را از دست ندهید. در این گشت و گذار با کجارو همراه باشید.

دورنی پارک (Dorney Park)

«دورنی پارک» در جنوب شهر «وایت هال» (Whitehall) و در ایالت پنسیلوانیای آمریکا واقع شده است. تاریخ آغاز به کار این پارک به سال ۱۸۶۰ بازمی‌گردد، وقتی فردی به نام «سولومون دورنی» (Solomon Dorney) قطعه زمین بزرگی را خریداری کرده و محلی برای تکثیر ماهی قزل‌آلا راه‌اندازی کرد. او اقامتگاهی نیز در همین مکان احداث کرده و تابستان‌ها در همان جا سکونت می‌کرد.

پارک تفریحی تسخیر شده

در سال ۱۸۷۰ او تصمیم گرفت درهای این مکان را به روی عموم باز کند و تعدادی جاذبه‌ی تفریحی و سرگرم کننده نیز برای جلب توجه مردم به آن اضافه کرد. در سال ۱۸۸۰ وسایل بازی و نیز یک باغ وحش در این مکان ساخته شد. در طول سالیان بعد مالکان مختف این پارک، امکانات موجود را حفظ کرده یا به آن اضافه کردند. اما نکته‌ی جالب این پارک این حضور یک روح است، گفته می‌شود که این روح بخش‌هایی از این پارک را به تسخیر خود درآورده است.

پارک تفریحی تسخیر شده

هم‌اکنون این پارک شامل ساختمانی قدیمی است که دارای چندین طاق، یک فروشگاه کوچک و تعدادی کافه و رستوران است. در این میان دو کافه توسط راهرویی کوچک به هم متصل شده‌اند که در نهایت به یک معدن قدیمی راه دارد. گفته می‌شود که معمولا شبح یک مرد در ورودی معدن به سرعت غیب و ظاهر می‌شود. هنچنین صداهای عجیبی به گوش رسید و اتفاقات عجیبی نیز در ساختمان قدیمی رخ می‌دهند.

دورنی پارک- پنسیلوانیا

سیدِر پوینت (Cedar Point)

پارک تسخیر شده سیدر پوینت

این پارک تفریحی در شهر «سنداسکی» (Sandusky) ایالت اوهایو واقع شده و ۱۴۷ هکتار وسعت دارد. این پارک به‌اندازه‌ای بزرگ و گسترده است که هم‌اکنون دارای رکوردی جهانی برای رولرکاستر است. در واقع ۷۱ وسیله سواری مختلف در این پارک وجود دارند که از این تعداد ۱۶ عدد به رولرکاسترها تعلق دارد.

پارک تسخیر شده سیدر پوینت

دردهه‌ی ۱۸۶۰ مردم برای رفت و آمد به این پارک از قایق استفاده می‌کردند و زمانی نیز این مکان برای اسکان متفقین مورد استفاده قرار داشت. در سال ۱۸۷۰ یک تاکستان در اینجا احداث شد و وسایل بازی تنها با مبلغ ۲۵ سنت در دسترس همگان بود.

پارک تسخیر شده سیدر پوینت

در اواسط دهه‌ی ۱۸۹۰، نخستین شکلات فروشی در این پارک افتتاح شد و در سال ۱۸۹۲ نخستین رولرکاستر در آنجا ساخته شد، از آن زمان به بعد این پارک با حضور هر مالک جدید وسعت بیشتری پیدا کرد. بر اساس داستان‌ها چرخ و فلکی در این پارک است که توسط «ویلیام دنتزل» (William H. Dentzal) ساخته شده است. او این چرخ و فلک را برای دختر متولد نشده‌اش ساخته و اسبی سفید را به آن اضافه کرده بود تا به‌نوعی سرگروه دیگر اسب‌های چرخ و فلک باشد. شاید در واقع او این اسب را برای دخترش طراحی کرده بود. اما وقتی همسر و دختر نوزاد ویلیام حین زایمان از دنیا رفتند، او این اسب سفید را به اسبی سیاه و نظامی تبدیل کرد.

چرخ و فلک تسخیر شده

گزارش شده شب هنگام وقتی درهای پارک بسته می‌شود و همه جا را سکوت فرا می‌گیرد، این چرخ و فلک به‌خودی‌خود به کار افتاده و می‌توان همسر و دختر آقای دنتزل را دید که روی اسب‌ها نشسته و مشغول سواری هستند.

سیدر پوینت

کانی آیلند (Coney Island)

پارک تفریحی و تسخیر شده جزیره کانی

«جزیره‌ی کانی» درست در جنوب بروکلین، شهر نیویورک سیتی واقع شده است. در دهه‌ی ۱۸۶۰ ماشین‌های سواری در آنجا شروع به کار کردند و در سال ۱۸۸۱ کشتی‌های بخار مردم را از آنجا به شبه جزیره بروکلین می‌آوردند. در آن زمان همه چیز در جزیره در حال پاگرفتن بود، به‌تدریج هتل‌ها ساخته و شروع به فعالیت کردند، مسابقات اسب سورای برگزار شد و البته پارکی تفریحی نیز در جزیره افتتاح شد. نخستین چرخ و فلک این پارک در سال ۱۸۷۶ ساخته شد و در سال ۱۹۶۱، کانی آینلد پر از انواع و اقسام وسایل تفریحی شده بود. همچنین نخستین مسابقه‌ی سالانه هات‌داگ خوری نیز در آنجا برگزار شد.

پارک تفریحی و تسخیر شده جزیره کانی

در طول این سالیان همواره مشکلاتی در زمینه رشد و توسعه این جزیره وجود داشته، اما مالکان سعی کردند که این پارک تفریحی با قدرت به کار خود ادامه دهد. با سواحل عمومی و خصوصی یک مسیر پیاده روی با انبوهی از فروشگاه و کافه، بازی و امکانات تفریحی متعدد، همه چیز برای موفقیت این پارک مهیا است، البته اگر مشکل کوچک این پارک این اجازه را بدهد!

پارک تفریحی و تسخیر شده جزیره کانی

بر طبق افسانه‌ها رولرکاستری با یک برج در این پارک وجود دارد که ظاهرا توسط روح فردی به نام «ال تامپسون» (L.A Thompson) تسخیر شده است. معروف است که بسیاری از رولرکاسترهای پارک توسط او ساخته شده، اما مشخص نیست که چرا روح او این رولرکاستر خاص را تسخیر کرده است.

لونا پارک کانی آیلند- بروکلین- نیویورک سیتی

کینگز آیلند (Kings Island)

پارک تفریحی و تسخیر شده کینگز آیلند

این پارک در شهر «میسون» (Mason) واقع در ایالت اوهایو ساخته شده و ۱۴۷ هکتار وسعت دارد که به‌نوعی بی‌شباهت به پارک سیدر پوینت نیست و رقیبی برای آن به حساب می‌آید.

نخستین بار درهای این پارک در سال ۱۹۷۲ به روی عموم گشوده شد. این پارک در اصل به‌عنوان جایگزینی برای پارک جزیره کانی احداث شد، اما در سال ۱۹۸۴ و بار دیگر در سال ۱۹۸۷ فروخته شد و این روند ادامه داشت به‌طوری که کینگز آیلند تا سال ۲۰۰۶ مدام دست به دست شد. امروزه این پارک فروشگاه بزرگ شخصی خود را دارد و روی زمینی به وسعت ۷۷۵ جریب واقع شده است. از سوی دیگر با توجه به زمین کافی، جای برای توسعه‌ی بیشتر آن هم وجود دارد، اتفاقی که شاید در آینده شاهد آن باشیم.

پارک تفریحی و تسخیر شده کینگز آیلند

این پارک توسط شماری از ارواح به تسخیر درآمده که دوست دارند در گوشه و کنار آن خودنمایی کنند

اما ظاهرا این پارک توسط ۵ روح مختلف تسخیر شده است که احتمالا برای پوشش گسترده‌ی پارک باید از تمام توان خود استفاده کنند! نخست روحی به نام «تامی تاور» (Tommy Tower)، ظاهر تامی به مناسبت یک مهمانی فارغ‌التحصیلی در پارک حضور داشته و به‌دلیل نداشتن اوضاع روحی مناسب، به این نتیجه می‌رسد که بالا رفتن از یک برج جالب خواهد بود، اما بالا رفتن همان و سقوط کردن و کشته شدن نیز همان. همچنین روح یک پسر یا دختر بچه کوچک نیز عادت دارد در گوشه و کنار پارک قدم بزند. به‌علاوه فواره‌ای در پارک وجود دارد که مردم می‌گویند چشمانی درخشان را در آن مشاهده کردند.

پارک تفریحی و تسخیر شده کینگز آیلند

در این میان گزارشاتی در دست است که از رفت و آمد شبحی در بخش رستوران بین‌المللی حکایت دارند که درست در نزدیکی ورودی پارک واقع شده است. یک مأمور حفاظتی دیگر روح حاضر در این پارک است و فردی که به‌دلیل مستی در پارک دچار حادثه شده و کشته شده است نیز دیگر عضو این کلوب پنچ نفره است. ظاهرا او حین استفاده از تاب هوایی و علی‌رغم هشدارهای مأمور دستگاه، از جای خود برخاسته و برای دوستانش دست تکان می‌داده که دچار حادثه شده و جان باخته است.

پارک تفریحی تسخیر شده

پارک تفریحی و موضوعی کینگز آیلند

به هر حال باز هم در این ماجراها پای داستان‌ها و شایعات مختلف در میان است و نمی‌توان به قطعیت در مورد صحت و سقم آن‌ها نظر داد. اما در نهایت این شایعات به درآمد بیشتر این پارک‌ها از طریق جذب بازدیدکنندگان جویای هیجان و خطر منجر شده است.

امیدوارم از مطالعه‌ی این مطلب و همراهی با ما لذت برده باشید.

مطالب مرتبط:

منبع weirdworm

دیدگاه