حقایق جالب در مورد بارسلونا

کسری مجیدی
کسری مجیدی سه شنبه، ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۳۰
حقایق جالب در مورد بارسلونا

شهر بارسلونا که دومین شهر بزرگ کشور اسپانیا محسوب می‌شود، هر ساله گردشگران بسیاری را از اقصی نقاط جهان به خود می‌بیند. همراه کجارو باشید تا با حقایق و نکات جالبی از این شهر آشنا شوید.

شهر بارسلونا که از مهم‌ترین شهرهای اسپانیا محسوب می‌شود، پایتخت منطقه‌ی خودمختار کاتالونیا نیز به شمار می‌آید. این شهر با توجه به جاذبه‌های متنوع تاریخی، فرهنگی و طبیعی خود، میزبان گردشگران زیادی از سرتاسر جهان است. به موجب همین امر، بارسلونا همواره جایگاه بالایی در فهرست شهرهای گردشگرپذیر، چه در اروپا و چه در جهان، داشته است.

در این مقاله، به برخی از حقایق و نکات جالبی از این شهر پرداخته‌ایم.

شهر بارسلونا

۱. بارسلونا، پایتخت منطقه‌ی خود مختار کاتالونیا محسوب می‌شود. کاتالونیا چهار شهر را در بر دارد که عبارتند از، بارسلونا، «جیرونا» (Girona)، «لیجا» (Lleida) و «تاراگونا» (Tarragona).

۲. برای پیدایش بارسلونا دو نظریه وجود دارد. یکی بیانگر این است که ۴۰۰ سال قبل از پیدایش شهر رم، اسطوره‌ای به نام «هرکول» (Hercules) این شهر را بنا نهاد.

در نظریه‌ی دیگر، تاسیس این شهر به قرن سوم و به «همیلکار بارسا» (Hamilicar Barca)، پدر «هانیبال» (Hannibal)، سیاست‌مدار و فرمانده‌ی نظامی، نسبت داده می‌شود که پیرو آن این شهر نیز «بارسینو» (Barcino) نامیده شد.

بارسلونای قدیم

۳. این منطقه با بهره بردن از آب و هوای مدیترانه‌ای که زمستان‌های مرطوب و معتدل و تابستان‌های گرم و خشکی دارد، در فصل گرما میانگین دمای ۲۷ درجه و در زمستان میانگین دمای ۱۳ درجه را به خود می‌بیند.

۴. بارسلونا با سالانه بیش از ۸ میلیون گردشگر، پس از لندن، پاریس و استانبول بیشترین تعداد بازدیدکننده را در اروپا به خود می‌بیند. همچنین این منطقه در جایگاه دوازدهم پرگردشگرترین شهرهای جهان قرار دارد.

۵. شهر بارسلونا بزرگ‌ترین شهر در نواحی ساحلی مدیترانه است. همچنین پس از شهر مادرید، با جمعیت ۱/۵ میلیون نفری خود، دومین شهر بزرگ اسپانیا نیز محسوب می‌شود.

۶. مردم بارسلونا علاوه بر زبان اسپانیایی، به زبان مخصوص کاتالونیا نیز صحبت می‌کنند. زبان کاتالونیایی تا ۹۵٪ به زبان اسپانیایی شباهت دارد.

مردم بارسلونا

۷. بندر این شهر بزرگ‌ترین بندر و لنگرگاه کشتی‌ها در جهان است. در طول سال حدودا نزدیک به ۴ میلیون کشتی از این بندر گذر می‌کنند.

۸. امروزه بارسلونا نزدیک به ۵ کیلومتر نوار ساحلی دارد که بهترین ساحل‌های شهری را در جهان شامل می‌شود. این در حالی است که تا المپیک سال ۱۹۹۲، این سواحل تنها کاربرد صنعتی داشتند و پس از آن با انتقال این صنایع، به شکل امروزی تبدیل شد.

سواحل بارسلونا

۹. زمانی که از بارسلونا صحبت می‌شود، نمی‌توان از باشگاه فوتبال این شهر سخن نگفت. همان‌طور که احتمالا می‌دانید، باشگاه فوتبال این شهر با نام «بارسلونا» (FC Barcelona) از مهم‌ترین و با ارزش‌ترین تیم‌های فوتبال در سطح جهان محسوب می‌شود. همچنین استادیوم این باشگاه با نام «نیو کمپ» (Camp Nou) بزرگ‌ترین استادیوم فوتبال، در قاره‌ی سبز به شمار می‌رود. این استادیوم همراه با موزه‌ی اختصاصی‌اش، سالانه بیش از ۱ میلیون گردشگر را به خود می‌بیند.

استادیوم بارسلونا

۱۰. خیابان «رامبلا» (La Rambla) معروف‌ترین خیابان این شهر محسوب می‌شود. این خیابان از تقاطع و به هم پیوستن ۵ خیابان مختلف تشکیل شده است.

خیابان رامبلا

۱۱. شلوغ‌ترین خیابان اسپانیا در این شهر واقع شده است. خیابان «پورتال د انجل» (Portal de l’Angel) که به نوعی تنها پیاده‌رو است و عبور ماشین در آن ممنوع است، با میانگین رفت و آمد ۳۵۰۰ نفر رهگذر در هر ساعت، شلوغ‌ترین خیابان این شهر محسوب می‌شود.

خیابان انجل

۱۲. رانندگی در بارسلونا بسیار خطرناک است؛ به طوری که در هر ۱۹ ثانیه یک تصادف صورت می‌گیرد.

۱۳. نزدیک به ۱۰٪ سطح این شهر، توسط ۶۸ پارک پوشیده شده است.

پارک بارسلونا

۱۴. بارسلونا به طور کلی ۹ بنای ثبت شده در آثار یونسکو دارد.

۱۵. یکی از مشهورترین معماران جهان، «آنتونی گاودی» (Antoni Gaudi) است که اهلیتش به شهر بارسلونا بازمی‌گردد. او که معمار بناهای متعدد و معروفی در سطح جهان است، تعداد ۷ عدد از آثارش در بارسلونا، به ثبت ملی در یونسکو رسیده است.

معماری در بارسلونا

۱۶. در ابتدا قرار بود برج ایفل در این شهر ساخته شود و مهندس آن، «گوستاو ایفل» (Gustave Eiffel)، این شهر را برای بنای خود در نظر گرفته بود؛ اما این پروژه توسط دولت وقت اسپانیا نامناسب خوانده شد و در نتیجه لغو شد.

۱۷. بارسلونا اولین و تنها شهری است که از خانواده‌ی سلطنتی بریتانیا مدال «طلای سلطنتی» (Royal Gold Medal) را، برای معماری شهر گرفته است.

۱۸. در سال ۱۸۸۸ تندیسی از کریستوف کلمب در این شهر بنا شد؛ جهانگرد ایتالیایی که اولین مسافر و کاشف قاره‌ی آمریکا محسوب می‌شود.

تندیس کریستف کلمب در بارسلونا

۱۹. شاید باورش عجیب باشد که موسیقی فلامینگو به عنوان موسیقی اصیل کشور اسپانیا، در بارسلونا پرطرفدار نیست! در حالی که موسیقی محلی این شهر، به نوعی اقتباسی است از موسیقی «راک اند رول» (Rock-N-Roll) که در سطح شهر از محبوبیت بالایی برخوردار است.

۲۰. در انتها جالب است بدانید که شهر بارسلونا با شهر اصفهان پیمان خواهر خواندگی دارد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه