فانوس های تسخیر شده و معروف جهان

مریم اصلانی
مریم اصلانی سه شنبه، ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۴۵
فانوس های تسخیر شده و معروف جهان

فانوس‌های دریایی از دیرباز تسلی خاطر دریانوردان بودند، اما گاهی درخشش نور نجات بخش آنها در میان سایه‌ی حضور ارواح کمرنگ‌تر شده است.

در گذشته و در غیاب تکنولوژی‌های مدرن امروزی، نقش و حضور فانوس‌های دریایی بسیار مهم تلقی می‌شد. چه بسیار دریانوردانی که به لطف دنبال کردن نور چرخان فانوس‌های دریایی از خطر جان به در بردند و چه بسیاری دیگر که در غیاب آن دچار کشتی شکستگی شده و ناگزیر مرگ را در آغوش گرفتند.

فانوس های دریایی تسخیر شده و ترسناک

اما گاهی سایه‌ی مرگ بر فانوس‌های دریایی سایه افکنده و آنها را به مکان‌هایی تسخیر شده بدل کرده است که از قضا در سال‌های اخیر بیش از پیش مورد توجه گردشگران قلمروی ترس و وحشت واقع شده‌اند.

در این مجال با کجارو و معرفی تعدادی از تسخیر شده‌ترین فانوس‌های دریایی جهان همراه باشید.

اولز هد لایت (Owls Head Light)، اولز هد(Owls Head)، مین (Maine)

فانوس های دریایی تسخیر شده و ترسناک

فانوس دریایی «اولز هد» که در پارکی ایالتی واقع شده، از دیدی رویایی رو به خلیج زیبای «Penobscot» برخوردار است. این فانوس دریایی زیبا و کوچک به همراه اقامتگاه نگهبان فانوس دریایی، بخشی از این پارک است اما همگان به آن دسترسی ندارند. هر چند تا به امروز این مسئله نتوانسته جلوی عاشقان ماجراجویی‌های ترسناک را بگیرد.

فانوس های دریایی تسخیر شده و ترسناک

گفته می‌شود که روزی دختر کوچولوی سه ساله نگهبان سابق فانوس، یک باره به سراغ والدینش رفته و به آنها گفته که روزی مه‌آلود در پیش دارند. والدین او بعدا متوجه شدند که این اطلاعات را دوست خیالی دخترک به او داده که ظاهرا روح یک کاپیتان مسن بوده است. ساکنان فعلی این فانوس می‌گویند که گاهی ردّ پاهایی روی برف‌ها مشاهده کرده‌اند که به نظر می‌رسد به این روح تعلق دارند. همچنین گاه گداری نیز شاهد خدمات ویژه او هستند، از جمله تغییر درجه‌ی ترموستات و البته اهدای سکه‌های براق.  

فانوس اولز هد

Point Lookout، اسکاتلند، مریلند

فانوس های دریایی تسخیر شده و ترسناک

براساس تحقیقات انجام گرفته توسط محققان عالم ارواح، این فانوس دریایی تسخیر شده‌ترین فانوس دریایی است. گفته می‌شود شبح زنان و مردان ناگهان در اطراف این فانوس ظاهر شده و سپس ناپدید می‌شوند.

درهای آن به صورت خود به خودی باز و بسته شده و مردم صداهای عجیبی مثل خروپف کردن یا صدای قدم زدن را شنیده، اما کسی را در آن اطراف نمی‌بینند. این ساختمان البته بیش از ۴۵ سال است که این فانوس دریایی خاموش شده و هم اکنون بیشتر در هیبت یک خانه مورد استفاده است.

فانوس های دریایی تسخیر شده و ترسناک

باید پذیرفت که یک فانوس دریایی بدون آن نور درخشان، خیلی متروکه و اندوه‌بار به نظر می‌رسد. البته بازدیدکنندگان می‌توانند از تماشای مناظر اطراف این فانوس که در پارکی ایالتی واقع شده است، لذت برده و در کنار آن شنونده‌ی داستان‌های ترسناک آن باشند.

فانوس دریایی تسخیر شده در مریلند

فانوس دریایی «Seul Choix»، گالیور، میشیگان

فانوس های دریای تسخیر شده

این فانوس دریایی زیبا که از دیدی رویایی رو به دریاچه‌ی میشیگان بهره‌مند است، در سال ۱۸۹۲ فعالیت خود را آغاز کرد. گفته می‌شود که روح یکی از نگهبانان این فانوس به نام کاپیتان «ژوزف تاوزند» (Joseph Townsend) این فانوس را به تسخیر خود درآورده است.

فانوس های دریای تسخیر شده

این روزها بنای این فانوس به موزه تغییر کاربری داده، اما تغییری در وضعیت عجیب آن رخ نداده است. ظاهرا در اوایل دهه‌ی ۱۹۰۰ این کاپیتان در خانه‌ نگهبانی جان سپرد، اما به دلیل شرایط اقلیمی ناشی از زمستانی سخت، کسی قادر به دفن کردن جسد او نبود، به همین خاطر جسد او در زیرزمین قرار داده شد.

جسدی که مدت‌ها روی زمین مانده و شانس آرام گرفتن در دل خاک را از دست داده بود، این فانوس را به سرنوشتی عجیب مبتلا کرده است

شاید به دلیل مصائبی که جسد او ناگزیر از تحملش بوده، روحش اکنون مایل به ترک این بنا نیست.

بازدیدکنندگان و کارمندان موزه از استشمام رایحه‌ی تند سیگار صحبت کرده‌اند، ظاهرا کاپیتان تاوزند یک سیگاری به تمام معنا بوده است.

همچنین کارمندان با حوادث عجیبی مثل جابجا شدن اسباب و اثاثیه و لوازم آشپزخانه نیز مواجه بوده‌اند و حتی گروهی می‌گویند که مردی را مشاهده کردند که از بین پنجره‌ها سرک می‌کشیده است. این موزه تورهای روزانه‌ای را در اواسط ماه اکتبر برگزار می‌کند.

فانوس های دریای تسخیر شده

فانوس دریایی تسخیر شده در میشیگان

فانوس «سنت سیمونز»، جزیره سنت سیمونز، جورجیا

فانوس تسخیر شده سنت سیمونز در جرجیا

بر فراز امواج پرتلاطم دریا و در بخش جنوبی جزیره سیمونز، این فانوس دریایی در خلوت خود آرمیده است. اما ظاهرا این سکوت هنوز هم گاهی با بازتاب خونی بر زمین ریخته شده، شکسته می‌شود.

فانوس تسخیر شده سنت سیمونز در جرجیا

ظاهرا در سال ۱۸۸۰ یک بحث و مجادله‌ی ساده بین سرنگهبان فانوس دریایی «فردریک ازبورن» و دستارش «جان استیونس» با شلیک گلوله و مرگ فردریک به خون نشست. این فانوس اما مدت‌ها پس از این حادثه‌ی تلخ همچنان به کارش ادامه داد، اما افسانه‌ها می‌گویند که هنوز هم در این حوالی و در تاریکی شب می‌توان صدای پای فردریک را شنید که در برج خالی و محوطه‌ی پیرامون آن طنین انداز می‌شود.

فانوس تسخیر شده سنت سیمونز در جرجیا

در طول سالیانی که گذشت بسیاری ادعا کرده‌اند که این صدا را به گوش خود شنیده‌اند. در واقع پلکان ۱۲۹ پله‌ای برج این فانوس، هر مشتاق دنیای گردشگری وحشت را به سمت خود جلب می‌کند و چه کسی می‌داند که در کدامین پله، ممکن است با روح فردریک مرحوم مواجه شد؟

فانوس دریایی سنت سیمونز (St. Simons)

فانوس دریای پوینت سور(Point Sur) ، بیگ سور (Big Sur)، کالیفرنیا

فانوس دریایی تسخیر شده در کالیفرنیا

آیا کسی هست که دوست نداشته باشد تعطیلاتی رویایی را در مکانی دوست داشتنی بگذراند؟ شاید همین مسئله علت حضور روح نجیب‌زاده‌ای ملبس به یونیفورم نگهبانان فانوس قرن نوزدهم را توضیح دهد. امری که باعث جذب بازدید کنندگان به این منطقه شده است.

فانوس دریایی تسخیر شده در کالیفرنیا

این فانوس دریایی برفراز صخره‌ای آتش فشانی و بزرگ ساخته شده و از دیدی خوب رو به سمت منطقه رویایی «بیگ سور» برخوردار است. بازدیدکنندگان می‌توانند با تورهای برنامه‌ریزی شده به تماشای این فانوس بروند که در تمام طول سال و در روزهای آخر هفته‌ برگزار می‌شوند. اما برای آن دسته که به دنبال تجربه‌ی ترس و وحشت هستند، تورهای شبانه‌ موسوم به مهتاب تهیه و تدارک دیده شده که گشت و گذاری مهیج‌تر را در اختیار افراد قرار می‌دهد.

بیگ سور، کالیفرنیا

امیدوارم از مطالعه‌ی این مطلب و همراهی با ما لذت برده باشید.

مطالب مرتبط:

منبع coastalliving

دیدگاه