ایران و ۳۴ دلیل فوق‌ العاده برای بازدید از آن (قسمت اول)

محمد میرافشاری | چهار شنبه, ۱۲ اسفند ۹۴ ساعت ۱۸:۳۰

ایران کشوری کهن است که به لطف تاریخ طولانی و تنوع جغرافیایی یکی از بهترین نقاط گردشگری است، اما به دلایلی جایگاه مناسبی در صنعت گردشگری جهان ندارد. به‌تازگی با تغییراتی که در داخل ایران صورت گرفته، سیل گردشگران خارجی به‌سمت این کشور روانه شده است. با کجارو همراه باشید تا با جذاب‌ترین نقاط دیدنی ایران از دید گردشگران خارجی آشنا شوید.

مقاله مرتبط:

  • ????? ? ?? ???? ???‌ ?????? ???? ?????? ?? ?? (???? ???)
  • ????? ? ?? ???? ???‌ ?????? ???? ?????? ?? ?? (???? ???)

بعد از توافق هسته‌ای و اقدام جهت برداشته شدن تحریم‌ها، حضور گردشگران خارجی در ایران افزایش چشمگیری داشت. در میان این گردشگران، اتباع آمریکایی یکی از مشتریان پر و پا قرص مسافرت به ایران شده‌اند. ۲ تن از این افراد خبرنگار شبکه معروف خبری «سی.ان.ان» بودند که به‌همراه دوست عکاس ایرانی خود به کاوش زیبایی‌های این کشور کهن پرداختند. شاید بسیاری از این امکان و اطلاعات آن برای ما ایرانی‌ها تکراری باشد، اما روایت ساده و زیبای این سفرنامه و مهم‌تر از آن، تصاویر بی‌نظیر و محصورکننده از ۳۴ نقطه زیبای ایران باعث شد تا این سفرنامه در بین ایرانی‌ها نیز از محبوبیت بالایی برخوردار شود. اگر تمایل دارید بدانید کدام نقاط ایران برای گردشگران خارجی جذاب‌تر است یا اطلاعات خود را از سراسر ایران به روز رسانی کنید، با محبوب‌ترین سفرنامه به ایران با عنوان «۳۴ دلیل فوق‌العاده زیبا برای بازدید از ایران» که به‌تازگی منتشر شده است، همراه شوید. این مقاله در سه قسمت تهیه شده که قسمت اول آن در ادامه به شما مخاطبان عزیز تقدیم می­‌شود.


چرا به ایران سفر کردیم؟ این کشور فرهنگ غنی و متنوعی دارد؛ از شکوه و عظمت سنگ‌های تراشیده تخت جمشید گرفته تا قدمت و زیبایی پایتخت آن و کاشی‌کاری‌های اسلامی مساجد و غیره. تاریخ این کشور تماشایی است و تعجبی ندارد که ۱۹ میراث جهانی یونسکو را در خود جای داده است.

بازدید از مکان‌های دنجی چون قهوه‌خانه‌ها که افراد زیادی در آنجا نشسته و گرم گفت‌وگو هستند یا قلیان سراها که قلیان‌هایی با طعم‌های مختلف میوه سرو می‌کند، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی است.

به‌عنوان یک گردشگر آمریکایی ما می‌توانیم جدا از توری که با آن به ایران سفر کرده‌ایم، در تورهای محلی نیز ثبت‌نام کنیم. ما نیز همین کار را انجام دادیم. اگرچه سفر با تور کمک بزرگی به ما کرد اما ما همچنان استقلال خود را حفظ کردیم و هر جا که لازم بود خود به کشف و شهود پرداختیم.

با وجود برداشته شدن تحریم‌های بین‌المللی، دیگر هیچ عذر و بهانه‌ای برای بازدید نکردن از ایران وجود نخواهد داشت. با نگاهی به مجموعه تصاویر گرفته شده از ایران می‌توانید مقصد موردنظر خود را انتخاب کنید و در عملی کردن ایده بازدید از ایران نیز سریع عمل کنید. این تصاویر توسط عکاس ایرانی محمدرضا دمیری گنجی گرفته شده است. این فرد با گرفتن تصاویر زیبا و چشم‌نواز از ایران و نمایی از مسجدها خود را مشهور کرده است.

ما از گنجی خواستیم بهترین و محبوب‌ترین مکان‌های دیدنی ایران را برایمان معرفی کند و عکس‌هایی را که در مسیر سفر خود گرفته است را در اختیار خوانندگان ما بگذارد. این تصاویر کاری از این هنرمند ایرانی و نشان‌دهنده برخی از جاذبه‌های فرهنگی ایران است. این آثار مربوط به یک موسسه هنری در شیراز است؛ شهری که به شهر شعر و شاعری مشهور است.

جشن ۱۱ فوریه (۲۲ بهمن) نشانه‌ای از یک روز تاریخی و ملی در ایران است. ایرانی‌ها روز ۱۱ فوریه (۲۲ بهمن) را به خاطر پیروزی در انقلابشان جشن می‌گیرند. انقلابی که شاید شروع اعمال تحریم‌ها علیه ایران بود.

این روز، روز ترکیب احساسات مختلفی است که مردم ایران یاد آن را با جشن گرفتن گرامی می‌دارند، اما برای گردشگران خارجی چیزی که ارزش جشن گرفتن را دارد فرصت بازدید از زیبایی‌های بی‌نظیر و چشم‌نواز کشور ایران است.

عمارت عالی‌قاپو در اصفهان

عالی قاپو

این کاخ ۶ طبقه در گوشه غربی میدان نقش‌جهان واقع شده و به دروازه بزرگ مشهور است

این عمارت زیبا در گوشه غربی میدان نقش‌جهان اصفهان واقع شده است. نام این کاخ ۶ طبقه به‌معنای «ورودی بزرگ» است. عمارت عالی قاپو در طول پادشاهی شاه عباس اول و در قرن شانزدهم الی هفدهم میلادی (از ۹۷۸ هجری قمری الی ۱۰۳۸ ه‍جری قمری) ساخته شده است. شاه عباس اول یا شاه عباس بزرگ، پادشاه مقتدر ایرانی بود که توانست برای اولین بار پس از ورود اسلام به ایران، این کشور را در حد مرزهای قدیمی خود یک‌پارچه کند. عمارت عالی‌قاپو شامل یک تالار موسیقی به رنگ قرمز است و به خاطر وجود تزیینات روی دیوار و معماری خاص خود، پژواک صدای خوبی وجود دارد. به همین دلیل به این سالن تالار موسیقی می‌گویند.

گنجی دراین‌باره می‌گوید:

تزیینات منحصربه‌فرد گچ و سبک معماری خاص باعث شد تصاویر سقف این بنا را با سایر افراد به اشتراک بگذارم. سعی کردم تا جایی که می‌توانم بهترین عکس را بگیرم. درست در وسط تالار موسیقی ایستادم و با استفاده از یک لنز واید (زاویه عریض) عکسی از بالای سرم گرفتم. این بنا یکی از آثار ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است.

ارگ کریم‌خان در شیراز

ارگ کریم خان

قلعه کریم‌خان در قرن هجدهم ساخته شده و در مرکز شیراز واقع شده است. گنجی در مورد این بنا می‌گوید: «معماری منحصربه‌فرد، نور و الگوی به کار رفته در حمام ایرانی، همه و همه در نگاه اول توجه فرد را به خود جلب می‌کند»

ارگ کریم‌خان در طول سال‌های ۱۷۶۶ و ۱۷۶۷ میلادی (۱۱۵۴ و ۱۱۵۵ هجری شمسی) ساخته شده است و در مرکز شیراز قرار دارد. در داخل آن، یک بخش مسکونی، حمام‌ها و حیاطی پر از درخت مرکبات وجود دارد. در بیرون این ارگ زیبا، دیوارهایی به سبک ایرانی قرار گرفته که با نقاشی‌ها و مینیاتورهای زیبا تزیین شده است.

گنجی در مورد این بنای زیبا می‌گوید:

معماری منحصربه‌فرد، نور و روشنایی موجود در آن و الگوهای به کار رفته که معمولا در بیشتر حمام‌های ایرانی به کار می‌رود، توجه بازدیدکنندگان را در همان نگاه اول به خود جلب می‌کند.

برج آزادی در تهران

برج آزادی

برج آزادی در سال ۱۹۷۱ میلادی (۱۳۴۹ شمسی) برای یادبود جشن‌ها، مدرن شدن ایران و به‌عنوان یک نماد ملی برای این کشور ساخته شد.

برج آزادی در سال ۱۹۷۱ میلادی (۱۳۴۹ هجری شمسی) ساخته شده است. این برج نشانه و نماد پایتخت ایران یعنی تهران است و حتی بعد از ساخت برج‌های بزرگ دیگری در این شهر مانند برج میلاد که در سال ۲۰۰۹ میلادی (۱۳۸۷ هجری شمسی) ساخته شد، هنوز هم محبوبیت خودش را حفظ کرده است. این برج توسط معماری جوان به نام «حسین امانت» به‌عنوان نمادی برای مدرن شدن ایران و تبدیل شدن به یک نماد ملی با الهام از عناصر و ویژگی‌های معماری ایرانی در ادوار مختلف تاریخی، ساخته شد.

گنجی در مورد برج آزادی چنین می‌گوید:

من این برج را به خاطر معماری منحصربه‌فردش دوست دارم. همیشه سعی می‌کردم مواردی را انتخاب کنم که نمادین هستند تا بتوانم شکوه و عظمت آن‌ها را با عکس‌هایم به تصویر بکشم. فکر می‌کنم برج آزادی بهترین نمونه‌ای بود که در شهر تهران می‌توانستم انتخاب کنم. به همین منظور از لنز «فیش آی» (Fish Eye معروف به چشم ماهی که تصاویر را کشیده ثبت می‌کند) برای گرفتن عکس از برج استفاده کردم که تاثیر بی‌نظیری داشت و حضور ابرها نیز در زیباتر شدن تصویر به من کمک زیادی کرد.

چشمه‌های آب‌معدنی باداب سورت

چشمه های باداب سورت

این چشمه‌های طبیعی آب معدنی در شمال ایران واقع شده و آب آن سرشار از نمک و سولفور است. گنجی در این مورد می‌گوید: «این دریاچه زیبا انعکاس آسمان را در خود به‌خوبی نمایش می‌دهد و همین امر زیبایی و جذابیت بی‌نظیری به آن می‌بخشد»

این چشمه‌های آب معدنی  در شمال ایران واقع شده است. چشمه باداب سورت در نزدیکی روستای «ارست» (اورست) قرار گرفته است و آب طبیعی آن سرشار از «سولفور» و «نمک» است. گنجی در مورد سفرش به این ناحیه و چشمه موجود در آن می‌گوید:

انعکاس آسمان در چشمه باعث اضافه شدن زیبایی و جذابیت آن شده است. هرچند متاسفانه اخیراً به‌دلیل بی‌ملاحظگی برخی از گردشگران در ورود به حوضچه‌ها یا آوردن ماشین به‌ویژه ماشین‌های سنگین ویژه آفرود تا نزدیکی چشم‌ها، حال و روز مناسبی ندارد و از زیبایی آن کاسته شده است، ولی هنوز هم می‌توان آن را یکی از زیباترین نقاط دیدنی ایران دانست.

خانه بروجردی‌ها در کاشان

خانه بروجردی ها

این خانه متعلق به یک تاجر فرش در کاشان و مربوط به قرن نوزدهم میلادی است. امروزه از این بنا به‌عنوان دفتر اداره میراث فرهنگی شهر کاشان استفاده می‌شود

این خانه در قرن نوزدهم میلادی (۱۲۹۲ هجری قمری) ساخته شده و متعلق به یک تاجر فرش بوده است. امروزه بخشی از این بنا به‌عنوان دفتر سازمان میراث فرهنگی شهر کاشان به کار گرفته می‌شود. اما برای بازدید به روی عموم هم باز است. گنجی در مورد این خانه می‌گوید:

این خانه به خاطر وجود تزیینات ساخته شده از گچ و نقاشی‌های زیبای بسیار زیادی که دارد، شهرت یافته است. نقاشی‌هایی که درون این خانه مشاهده می‌کنید، نتیجه هنر یکی از معروف‌ترین نقاش‌های ایرانی و به‌طور حتم معروف‌ترین نقاش قرن نوزدهم میلادی (قرن سیزدهم و چهاردهم هجری شمسی) در ایران یعنی «کمال الملک» است.

کارگاه فرش‌بافی در شیراز

گارکاه فرش

فرش‌بافی یکی از قدیمی‌ترین و با اهمیت‌ترین صنایع در ایران است

فرش‌بافی یکی از قدیمی‌ترین و با اهمیت‌ترین صنایع دستی در ایران است. این فرش‌ها به خاطر کیفیت و طرح‌های بی‌نظیرشان در سراسر جهان مشهور به نام «فرش‌ های ایرانی» یا «فرش فارسی» است. عکس‌هایی که توسط گنجی از یک کارگاه ‌ترمیم فرش در شهر شیراز گرفته شده، گواه همین مسئله است. گنجی در این مورد معتقد است:

سعی کردم روح زندگی که در این کارگاه و در بین کارگران آن جریان دارد را به تصویر بکشم. هر فرشی که برای ترمیم به این کارگاه آورده می‌شود روح مجزا و داستان‌های بسیاری برای بازگو کردن دارد.

منبع: CNN

مطالب مرتبط:

دیدگاه