ایران و ۳۴ دلیل فوق‌ العاده برای بازدید از آن (قسمت سوم)

محمد میرافشاری | جمعه, ۱۴ اسفند ۹۴ ساعت ۱۸:۰۰

در قسمت اول و دوم مقاله «ایران و ۳۴ دلیل فوق‌العاده برای بازدید از آن»، تعدادی از جاذبه‌های گردشگری ایران را از زبان خبرنگار شبکه تلویزیونی «سی.ان.ان» معرفی کردیم. در ادامه با قسمت سوم این مقاله همراه کجارو باشید.

مقاله مرتبط:

  • ????? ? ?? ???? ???‌ ?????? ???? ?????? ?? ?? (???? ???)
  •  ????? ? ?? ???? ???‌ ?????? ???? ?????? ?? ?? (???? ???)

آرامگاه کوروش بزرگ در شهر باستانی پاسارگاد

آرامگاه کوروش

«این آرامگاه متشکل از یک اتاق با سقف شیب‌دار ساخته شده در ۷ ردیف سنگی است. در ۳۳۶ سال قبل از میلاد، زمانی که اسکندر کبیر به ایران حمله کرد، پاسارگاد تخریب و کل خزانه کاخ‌ها و آرامگاه کوروش غارت شد»

 آرامگاه یکی از معروف‌ترین حکمرانان ایرانی، متشکل از یک اتاق با سقف شیب‌دار ساخته شده در ۷ ردیف سنگی است. در ۳۳۶ سال قبل از میلاد، زمانی که اسکندر کبیر به ایران حمله کرد، پاسارگاد تخریب شد و کل خزانه کاخ‌ها و آرامگاه کوروش غارت شد. این بنا نیز به مانند محوطه اصلی خود یکی از آثار ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است.

تخت جمشید در شمال شرقی شیراز

تخت جمشید

«گنجی درباره این بنا می‌گوید من همیشه این مجموعه تاریخی را دوست داشتم زیرا یادآور یکی از بزرگ‌ترین امپراتوری‌های بزرگ ایران است و بخشی از هویت تاریخی ایرانیان محسوب می‌شود»

 «تخمت جمشید» که با نام «پرسپولیس» به معنی «شهر پارسی» در سطح جهان شناخته شده است ولی نام اصلی آن «پارسه» است یکی از مهم‌ترین شهرها در طول امپراتوری پارس بود که در در حمله اسکندر کبیر و در ۳۳۰ سال قبل از میلاد تخریب شد. گنجی در مورد تخت جمشید چنین می‌گوید:

من همیشه این مجموعه تاریخی را دوست داشتم زیرا یادآور یکی از بزرگ‌ترین امپراتوری‌های کهن ایران است و بخشی از هویت تاریخی ایرانیان محسوب می‌شود. این بنا نیز یکی از آثار ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است. هنگامی که شما از طریق «دروازه ملل» عبور می‌کنید و وارد «پرسپولیس» باستان می‌شوید، بهتر است تنها به یک چیز فکر کنید. اینجا دقیقا همان جایی است که بیشتر پادشاهان و امپراتوری‌های بزرگ در آن پا گذاشته‌اند. این مکان پیوند باورنکردنی با تاریخ و گذشته این ملت دارد. درست مانند پاسارگاد عکس گرفتن به تلاش بیشتری نیاز دارد زیرا اجازه گرفتن برای ورود در شب بسیار دشوار است.

مسجد امام در اصفهان

مسجد امام اصفهان

«سقف این مسجد مانند هیچ‌کدام از مسجدهای دیگر نیست. اینجا یکی از نفیس‌ترین آثار معماری محسوب می‌شود که صرف‌نظر کردن از آن بسیار دشوار است»

 این مسجد در قسمت جنوبی میدان امام یا همان میدان نقش‌جهان اصفهان واقع شده و متعلق به دوران صفوی است. این مسجد به فرمان شاه عباس اول ساخته شده است. این بنای زیبا و چشم‌نواز، گنبد بزرگی به ارتفاع ۵۷ متر دارد و مناره‌های بلندی در خود جای داده است. گنجی در مورد این مسجد می‌گوید:

سقف این مسجد مانند هیچ‌کدام از مسجدهای دیگر نیست. اینجا یکی از نفیس‌ترین نمونه‌های آثار معماری محسوب می‌شود که صرف‌نظر کردن از آن بسیار دشوار خواهد بود. زمانی که وارد این بنا شدم، در وسط ساختمان ایستادم و از یک لنز واید (پهن) برای عکس‌برداری استفاده کردم. در نهایت توانستم تصویری با تقارن عالی بگیرم و تمامی قسمت‌های سقف را به تصور بکشم. این بنا نیز به مانند محوطه اصلی خود یکی از آثار ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است. 

مسجد شیخ لطف‌الله در اصفهان

مسجد شیخ لطف الله

«یکی دیگر از موارد برجسته در میدان امام یا میدان نقش‌جهان، مسجد شیخ لطف‌الله است که در طول پادشاهی شاه عباس اول صفوی ساخته شده است»

 یکی دیگر از موارد برجسته در میدان امام یا میدان نقش‌جهان اصفهان، مسجد شیخ لطف ‌الله است که در طول پادشاهی شاه عباس اول ساخته شده است. این بنای تاریخی زیبا با موزاییک‌های بسیاری پر شده است. این شاهکار هنری توسط معماری به نام شیخ بهایی ساخته شده است. شیخ بهایی کسی است که با خوشنویسان معروف و هنرمندان دوره خود همکاری نزدیکی داشته است. این بنا یک زاویه ۴۵ درجه‌ای دارد و به نمازگزاران اجازه می‌دهد به‌سمت مکه باشند. اینجا تنها مسجد در ایران است که حیاط ندارد و مانند محوطه اصلی خود یکی از آثار ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است.

بقعه و خانقاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی در اردبیل

بقعه شیخ صفی

«این بقعه نیز یکی از گنج‌های دوران صفوی است. این مکان شهرت خود را از طریق ساخت یک آرامگاه برای جد شاه اسماعیل اول (مؤسس سلسله صفوی) یعنی شیخ صفی‌الدین اردبیلی به دست آورده است»

بقعه شیخ صفی نیز یکی از گنج‌های دوران صفوی به حساب می‌آید. مؤسس و اولین پادشاه صفوی شاه اسماعیل اول آن را برای ادای احترام و عنوان آرامگاه برای جد خود یعنی شیخ صفی­الدین اردبیلی ساخته است که معماری آن بسیار شگفت‌انگیز است و پایه‌گذار معماری به کار رفته در بناهای بعدی صفوی مانند عمارت عالی‌ قاپو در اصفهان است. این بنا نیز به مانند محوطه اصلی خود یکی از آثار ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است. این عکس نشان‌دهنده گنبد ساختمانی عظیم آن به‌همراه طاقچه‌های زیبا است که دربرگیرنده جام و شیشه‌هایی اهدایی از جانب امپراتورهای مختلف چین است. این بنا یکی از آثار ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است.

سی و سه پل (پل الله‌وردی خان) در اصفهان

سی و سه پل

«این ساختار و بنای باشکوه تحت فرمان شاه عباس اول صفوی ساخته شده که نام و شهرت خود را از گذرگاه‌های سرپوشیده که در سراسر عرض آب رودخانه زاینده‌رود کشیده شده، گرفته است»

این ساختار و بنای باشکوه تحت فرمان شاه عباس اول صفوی ساخته شده که نام و شهرت خود را از گذرگاه‌های سرپوشیده که در سراسر عرض رودخانه کشیده شده، گرفته است. اینجا محبوب‌ترین مکان برای پیاده‌روی در کنار رودخانه معروف زاینده‌رود است.

حمام سلطان امیر احمد در کاشان

حمام سطان امیراحمد

«گنجی درباره این عکس می‌گوید: برای عکاسی از این حمام، چند بار به آنجا رفتم و روی سکوهای آن نشستم. سعی کردم زمانی را برای عکاسی انتخاب کنم که نور مصنوعی وجود نداشته باشد و تنها منبع نوری آن از سوراخ‌های موجود در سقف باشد»

این حمام ترکیبی از معماری دوران قاجار و سلجوقی است. حمام سلطان امیر احمد به خاطر وجود تزیینات گچی شگفت‌آور و زیبا که با سنگ آهک و ساروج ساخته شده، مشهور شده است. ساروج از ابتکارهای معماران ایرانی در دوران بسیار کهن است. برای ساختن آن اول خاک رس و آهک را به نسبت شش و چهار مخلوط می‌کنند و گلی سفت می‌سازند و ۲ روز آن را ورز می‌دهند. بعد، قسمتی از خاکستر کوره‌های حمام را با مقداری مواد الیافی لوئی (تخم و پرزهای نوعی نی) به آن اضافه می‌کنند و مخلوط تازه را با چوب‌هایی به قطر ۱۰ سانتی‌متر می‌کوبند تا به‌خوبی باهم ترکیب شوند که نتیجه یک ماده بسیار مقام و کاربردی در امر ساخت‌وساز خواهد بود. گنجی در باره عکاسی از این بنا می‌گوید:

برای عکاسی این حمام، من چندین بار به آنجا رفتم و برای چند ساعت روی سکوهای آن نشستم. سعی کردن زمانی را برای عکاسی انتخاب کنم که نور مصنوعی وجود نداشته باشد و تنها منبع نور از سوراخ‌های موجود در سقف تأمین شود. یکی از حقایق جالبی که در مورد این حمام کشف کردم، منبع حرارتی حمام بود. منبع حرارتی و گرمایشی حمام تنها از طریق یک شعله کوچک که توسط کانال‌های کوچک زیر آن منتقل می‌شود، در طول تاریخ تأمین شده است.

کلیسای تادئوس مقدس در نزدیکی ماکو

قره کلیسا

«گنجی درباره این عکس می‌گوید: به خاطر اهمیت این بنا برای افراد غیر مسلمان در ایران، همیشه دوست داشتم عکسی با ارزش از وضعیت آن بگیرم و به مجموعه تصاویر تاریخی خود اضافه کنم»

این بنا همچنین به‌عنوان قره کلیسا نیز شناخته شده است. دلیل نام‌گذاری آن نیز به خاطر سنگ‌های سیاهی است که در ساخت آن به کار رفته است. این بنای تاریخی در شمال غربی ایران یادگاری از سال‌های اولیه مسیحیت در این منطقه است و یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای جهان محسوب می‌شود که به‌همراه چند کلیسای قدیمی دیگر از آثار ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است. اینجا یک مکان زیارتی برای بیشتر افراد ارمنی بوده و روی آرامگاه مبلغ مسیحی «تادئوس مقدس» (جود مقدس) ساخته شده و آن را به‌عنوان یک صومعه حفظ کرده‌اند. گنجی در مورد این بنا می‌گوید:

به خاطر اهمیت این بنا برای افراد غیر مسلمان در ایران، همیشه دوست داشتم عکسی با ارزش آر وضعیت آن بگیرم و به مجموعه تصاویر تاریخی خود اضافه کنم. پس از اخذ مجوزهای لازم برای عکاسی در شب، توانستم یک تصویر پانامورایی در یک شب سرد زمستانی از این بنای زیبا بگیر که به غیر از اتاق نگهبانی کوچک هیچ نوری در این تصویر نیست.

خانه طباطبایی‌ها در کاشان

خانه طباطبایی ها

«این بنا در دوران قاجار و برای تاجر معروف کاشانی ساخته شد. این ساختمان بخش‌های تزیین شده متعددی با انواع مختلفی از هنرها و آثار معماری همچون شیشه‌های رنگی و گچ دارد»

این بنا در دوران قاجار و برای تاجر معروف کاشانی ساخته شده است. این ساختمان بخش‌های تزیین شده متعددی با انواع مختلفی از هنرها و آثار معماری همچون شیشه‌های رنگی و گچ تزیین شده است.

تیمچه بازار سنتی در کاشان

تیمچه بازار کاشان

«این تصویر نشان‌دهنده سقف زیبا و منحصربه‌فرد این بنا است. گنجی در مورد این کاروان‌سرا می‌گوید: بیشتر قسمت‌های این کاروان‌سرا به فروش فرش و سایر آثار هنری اختصاص دارد؛ اما به جرئت می‌توان گفت که یکی از جذاب‌ترین نماهای این بنا، سقف آن است. در زیر سقف یک حوضچه بزرگ قرار دارد که من برای گرفتن این عکس مجبور بودم روی آن بایستم»

این کاروانسرای کوچک در بازار کاشان واقع شده و شامل فضاهای مسقف کوچکی است که به‌طور عمده برای فروش فرش و سایر محصولات لوکس در دوره قاجار مورد استفاده قرار می‌گرفته است. این تصویر نشان‌دهنده سقف زیبا و منحصربه‌فرد این بنا است. گنجی در مورد این کاروان‌سرا می‌گوید:

بیشتر قسمت‌های این کاروان‌سرا به فروش فرش و سایر آثار هنری اختصاص دارد؛ اما به جرئت می‌توان گفت که یکی از جذاب‌ترین نماهای این بنا، سقف آن است. در زیر سقف یک حوضچه بزرگ قرار دارد که من برای گرفتن این عکس مجبور بودم روی آن بایستم.

آرامگاه حافظ در شیراز

آرامگاه حافظ

«برخلاف ظاهر این تصویر، اینجا همیشه شلوغ است. ازدحام جمعیت در اواخر بعدازظهر و شب بیشتر می‌شود. اینجا یک مکان محبوب برای شاعران و علاقه‌مندان به شعر است. گروه‌های مختلف افراد همچون جمع‌های دوستانه و زوج‌های جوان برای خواندن شعرهای عاشقانه حافظ در این مکان گرد نیز جمع می‌شوند»

 بنای اولیه آرامگاه مربوط به قرن ۱۴ میلادی (قرن هشتم شمسی) و متعلق به شاعر مشهور ایرانی یعنی حافظ است که در طول سال‌ها تغییرات بسیاری کرده و بارها بازسازی شده است. موارد بسیاری توسط معماری فرانسوی به نام «آندره گدار» (Andre Godard) و باستان‌شناس ایرانی «علی سامی» در این مقبره اضافه شده است. گنجی در مورد این آرامگاه می‌گوید:

برخلاف ظاهر این تصویر، اینجا همیشه شلوغ است. ازدحام جمعیت در اواخر بعدازظهر و شب بیشتر می‌شود. اینجا یک مکان محبوب برای شاعران و علاقه‌مندان به شعر است. گروه‌های مختلف افراد همچون جمع‌های دوستانه و زوج‌های جوان برای خواندن شعرهای عاشقانه حافظ در این مکان گرد نیز جمع می‌شوند. من از لنز «فیش آی» (معروف به چشم ماهی که تصاویر کشیده ثبت می‌کند) برای گرفتن این عکس در روزی استفاده کردم که ۲ تیم محبوب ایرانی با نیز مسابقه فوتبال داشتند. بیشتر افراد در منزل خود مشغول تماشای مسابقه بودند بنابراین بسیار آرام و ساکت بود.

حمام وکیل در شیراز

حمام وکیل

« گنجی درباره این عکس می‌گوید: تقارن شگفت‌انگیز این معماری و تزیینات سنگ آهک آن، این حمام را به یک مکان بی‌نظیر تبدیل کرده است. برای اینکه بتوانم این تصویر پانامورایی را بگیرم، باید از مسئولان اجازه ایستادن در وسط حمام عمیق را می‌گرفتم»

این بنای متعلق به قرن هجدهم میلادی (قرن یازدهم شمسی) و مربوط به دوران زندیه بوده و داخل آن با نقاشی‌هایی از اساطیر ایرانی تزیین شده است. از این بنا نه‌تنها به‌عنوان حمام استفاده می‌شد بلکه مرکزی برای گردهمایی اجتماعی مردم نیز بوده است. مردم دور حوض آن، که به‌طور متقارن بوده و در مرکز واقع شده است، جمع می‌شدند. گنجی در مورد این حمام می‌گوید:

تقارن شگفت‌انگیز این معماری و تزیینات سنگ آهک آن، این حمام را به یک مکان بی‌نظیر تبدیل کرده است. برای اینکه بتوانم این تصویر پانامورایی را بگیرم، باید از مسئولان اجازه ایستادن در وسط حمام عمیق را می‌گرفتم.

مسجد وکیل در شیراز

مسجد وکیل

«گنجی می‌گوید: من این مسجد را به خاطر استفاده از ستون‌های بسیار در معماری آن خیلی دوست دارم. زمانی که وارد آن می‌شوید، تکرار این ستون‌ها باعث می‌شود فضای موجود بزرگ‌تر و زیباتر دیده شود. وجود چنین ستون‌هایی حس وجود فضاهای بسیار را در فرد ایجاد خواهد کرد. سعی کردم در عکس خودم این تکرار را به بهترین وجه نمایش دهم»

این مسجد نیز یکی دیگر از ساختمان‌های دوران زندیه است. اینجا یکی از زیباترین و مشهورترین مساجد در ایران است که با سرامیک‌های رنگی تزیین شده است. گنجی در مورد این مسجد چنین می‌گوید:

من این مسجد را به خاطر استفاده از ستون‌های بسیار در ساختمان آن خیلی دوست دارم. زمانی که وارد آن می‌شوید، تکرار این ستون‌ها باعث می‌شود فضای موجود بزرگ‌تر و زیباتر دیده شود. وجود چنین ستون‌هایی حس وجود فضاهای بسیار را در فرد ایجاد خواهد کرد. سعی کردم در عکس خودم این تکرار را به بهترین وجه نمایش دهم.

کلیسای وانک در اصفهان

کلیسای وانک

«گنجی می‌گوید: من با دیدن رنگ‌های طلایی سقف و نقاشی‌های بی‌نظیر و منحصربه‌فرد آن شگفت‌زده شدم. دوربینم را روی زمین گذاشتم و آن را به‌سمت بالا کج کردم. با استفاده از لنز واید (پهن) این تصویر را گرفتم»

این کلیسا در قرن هفدهم میلادی (قرن دهم شمسی) توسط مهاجران ارمنی ساخته شده است. تزیینات این کلیسا شامل نقاشی‌های ظریف آبی و طلاکاری در سقف است که داستان پیدایش و خلقت انسان را به سبک کاملا ایرانی به تصویر می‌کشد به‌نحوی که این نقاشی‌ها را در هیچ کلیسای دیگر در جهان نخواهید دید. این کلیسا هنوز نیز توسط ارمنی‌های اصفهان مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای بازدید از عموم باز است. گنجی در مورد این کلیسا می‌گوید:

من با دیدن رنگ‌های طلایی سقف و نقاشی‌های بی‌نظیر و منحصربه‌فرد آن شگفت‌زده شدم. دوربینم را روی زمین گذاشتم و آن را به‌سمت بالا کج کردم. با استفاده از لنز واید (پهن) این تصویر را گرفتم.

مطالب مرتبط:

دیدگاه