گشتی در سایت اینترنتی کاخ موزه گلستان؛ پرونده یک سایت

علی زمانی
علی زمانی سه شنبه، ۵ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۰۰
گشتی در سایت اینترنتی کاخ موزه گلستان؛ پرونده یک سایت

سرویس جدیدی به نام پرونده یک سایت در کجارو ایجاد شده است تا به معرفی و بررسی سایت‌های اینترنتی فعال در عرصه گردشگری ایران و جهان بپردازیم و در این راستا، بهترین سایت‌های گردشگری، سفر و تفریح را به علاقه‌مندان این صنعت معرفی کنیم. هدف اصلی این سرویس جدید، علاوه بر معرفی سایت‌های فعال در عرصه گردشگری ایران‌، ارائه توصیه‌ها و پیشنهاداتی برای تقویت ساختارهای اطلاعاتی،‌طراحی و فنی این پرتال‌ها است که می‌تواند برای فعالان حقوقی عرصه گردشگری ایران نیز بسیار مفید و آموزنده باشد. با کجارو همراه باشید.

نکاتی که در معرفی و تحلیل سایت‌های فعال گردشگری ایران در سرویس پرونده یک سایت ارائه می‌شود‌،‌ تلاشی است برای بهبود وضعیت اطلاع‌رسانی در عرصه گردشگری مجازی ایران که به‌زودی،‌ به‌عنوان یکی از قطب های اصلی گردشگری در قاره کهن،‌ مورد توجه جامعه جهانی انشالله قرار خواهد گرفت.

پرتال کجارو در راستای ماموریت خود در اطلاع‌رسانی گسترده و چند جانبه ظرفیت‌ها و بسترهای گردشگری ایران به‌خصوص در فضای مجازی،‌ از طریق این سلسله مطالب می‌کوشد تا در راستای تقویت گردشگری اینترنتی ایران‌،‌ به کارآفرینان و وب مسترها و فعالان این عرصه،‌ همواره نکات ارزنده‌ای ارائه کند تا شاهد گسترش بسترهای سایبر دیپلماسی (cyber diplomacy) ایران در گردشگری مجازی و همچنین کارآفرینی دیجیتالی باشیم. مطلب امروز پرونده یک سایت را به بررسی پرتال اینترنتی کاخ موزه گلستان تهران اختصاص داده ایم که یکی از پر بازدید ترین پرتال های موزه ایی و گردشگری پایتخت است. کاخ موزه فرهنگی و تاریخی گلستان،‌ سال هاست که یکی از مراکز اصلی گردشگری علاقه‌مندان سفر و گردش از ایران و اقصانقاط جهان است. کاخ گلستان در باف میدان امام خمینی و نزدیک بازار تهران قرار دارد و به همین دلیل، این بخش تهران را باید یکی از پر جاذبه ترین مناطق گردشگری برای تهرانی ها و همچنین گردشگران خارجی دانست که کمی بالاتر نیز،‌ موزه جواهرات ملی ایران در خیابان فردوسی در دسترس است. کاخ گلستان، معماری منحصربه‌فردی دارد و اگرچه مانند کاخ سعدآباد مساحت ۱۱۰ هکتاری در اختیار ندارد،‌امامحیط دل‌باز و معماری جالب و چشمگیر کاخ گلستان که امروزه محفلی برای ارائه و نمایش برترین هنرهای دستی و تجسمی هنرمندان ایران‌زمین نیز شده، همواره یکی از نقطه های گردشگری شهر را در جنوب تهران به خود اختصاص داده است. با ما همراه باشید برای گشتی اینترنتی در کاخ گلستان.

داستان کاخ گلستان

گر چه تاریخچه كاخ گلستان به زمان شاه عباس صفوی ( ۹۸۸ ه.ق ) برمی‌گردد و بخشی از سفرنامه پیترو دلا واله (در سال ۱۰۲۸ ه.ق كه شهر تهران را با چنارستانی كه قصر سلطنتی را احاطه كرده بوده ، توصیف کرده است / سر آغازی بر ارگ سلطنتی ) خود موید این نكته است ، و در سلسله های بعد كم یا بیش نیز مو رد توجه واقع شده تا اینكه در عهد كریمخان زند ما بین سال‌های ۱۱۷۳ تا ۱۱۸۰ ه.ق نیز این مجموعه با ساخت دیوانخانه ای دچار تغییرات اساسی شده ، ولی اهمیت واقعی ارگ را می‌توان به دوران آقا محمدخان قاجار نسبت داد . وی در اواخر دوران زندیه و پس از مرگ كریمخان ( ۱۱۹۳ ه.ق ) از بحران داخلی ایران استفاده کرده ، ایلات قاجار را از دشت گرگان كه مركز سكونت آنان بود به دامنه های جنوبی البرز یعنی ولایات تهران و دامغان سوق داد و سعی كرد كه بتدریج راه خود را به طرف فارس یعنی مركز حكومت و قدرت زندیه باز كند . ( هر چند كه لرد كرزن در كتاب ایران و قضیه ایران ، در باره انتخاب تهران به پایتختی توسط آقا محمد خان و ایجاد مقر سلطنتی در این شهر نزدیكی به املاك و مقر طایفه خویش در گرگان و نزدیكی به روس ها و تحت مراقبت داشتن آن‌ها را جزء عوامل این انتخاب می شمارد .) آقا محمد خان بعد از غلبه بر لطفعلی خان زند در شعبان ۱۲۰۹ ه.ق به تهران برگشته و در نوروز ۱۲۱۰ ه.ق به نام پادشاه ایران تاج‌گذاری می كند . در عهد ناصرالدین شاه قاجار ( تاج‌گذاری جمعه ۲۱ ذی القعده ۱۲۶۴ ه.ق / كاخ گلستان ) كاخ گلستان بواسطه مدت حكومت وی ( قریب به ۴۹ سال ) و دیدار او به‌عنوان اولین پادشاه ایران از اروپا در سه سفر خود به سال‌های ۱۲۹۰ ، ۱۲۹۵ و ۱۳۰۶ ه.ق دستخوش تغییرات اساسی و متاثر از اروپا شد .

گشتی در کاخ گلستان

سایت کاخ موزه گلستان تهران در نشانی اینترنتی به آدرس www.golestanpalace.ir در دسترس است که روی پسوند ملی ایران .ir بارگذاری شده است و خوب هست که اکثر پرتال های مربوط به مراکز گردشگری ایران روی این پسوند راه‌اندازی شود. دامنه این چرتال چندین سال هست که ثبت شده و تاکنون بیش از ۲۱۰ هزار پرتال در اینترنت،‌ نسبت به معرفی این آدرس در صفحات خود اقدام کرده‌اند که نشان‌دهنده اهمیت این مجموعه فرهنگی و تاریخی در پایتخت ایران است. تقویت سطح اطلاع‌رسانی چنین پرتال های معروف پر بنینده عرصه گردشگری کشور در فضای مجازی،‌باید بیش از قبل مورد اهتمام مسئولان امر قرار بگیرد.

1

(تصویر ایندکس پرتال کاخ گلستان)

سایت اینترنتی کاخ گلستان به ساده گی و با بارگذاری خوبی طراحی و راه‌اندازی شده است و بخش انگلیسی زبان پرتال نیز تا حدی توانسته است در معرفی قابلیت ها و ظرفیت‌های کاخ موزه به مخاطبان غیر فارسی زبان کمک کند. اگرچه تقویت سطح اطلاع‌رسانی این بخش برای ارتقای کارکرد سایت توصیه می‌شود. بخش انگلیسی زبان را می‌توان در نشانی www.golestanpalace.ir/en.html دنبال کرد. ارگ کاخ گلستان را قدیمی ترین مجموعه تاریخی می دانند که در شهر تهران بنا شده و برای همین،‌ ارزش تاریخی این مجموعه گردشگری بسیار بالا هست. یکی از بخش های جالب پرتال،‌ بخش رویدادها است که به انعکاس اخبار فعالیت های کاخ گلستان و همچنین برنامه‌های متنوع و انتشار گزارش فعالیت های مربوط به بازدید شخصیت های سیاسی و هنری از این مجموعه می‌پردازد که در آدرس http://www.golestanpalace.ir/events.html در دسترس است. تنها در مهر ماه امسال،‌ بیش از ۱۰ برنامه مختلف از سوی فعالان گردشگری و هنری تهران در این مجموعه برگزار شده است.

2

(تصویر بخش رویدادهای پرتال کاخ گلستان)

کاخ گلستان همانند کاخ موزه سعدآباد، نشریه داخلی دارد که کاغذ اخبار نام دارد و به انتشار پژوهش های محققان و کارشناسان تاریخ معاصر ایران می‌پردازد که علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و دانلود شماره های قبل، می‌توانند به نشانی www.golestanpalace.ir/research.html مراجعه کنند.

3

(تصویر بخش خبرنامه کاخ گلستان)

تور گردشگری مجازی در سایت کاخ گلستان در نشانی www.golestanpalace.ir/vvisit/film.html ارائه شده است که حاوی فیلم و عکس و محتوای خوب درباره کاخ و ظرفیت‌های آن است. عکس های قدیمی بسیار جالبی در سایت کاخ گلستان قرار دارد که نظر هر بیننده ای را به خود مجذوب می‌کند و در ادامه به شماری از آن‌ها اشاره کردیم.

4

(شمس العماره در حال ساخت)

5

(تالار اصلی گاخ گلستان)

6

(نمای بیرونی گاخ گلستان و مردی با پلنگ)

منابعی که درباره کاخ گلستان و عهد قجری تالیف و منتشر شده است ، در بخش محصولات فرهنگی در اختیار مخاطب است که در نشانی اینترنتی www.golestanpalace.ir/products.html در دسترس است. البته این بخش باید به دو زبان فارسی و انگلیسی کامل شود.

موزه های کاخ گلستان

در سایت اینترنتی کاخ گلستان، اگرچه فایل ویدئویی از گشتی در داخل موزه ها خبری نیست،‌ اما ۱۲ موزه در اختیار مخاطب قرار گرفته است که از موزه مرمر تا موزه مردم شناسی،‌ در دسترس است. قابل ذکر است که بیش از ۳۲۰۰ نسخه خطی نفیس در کاخ موزه گلستان نگهداری می‌شود که اطلاعات تکمیلی در بخش http://www.golestanpalace.ir/sections دردسترس است. موزه های کاخ گلستان ارزش بالایی دارد و شاید نمایش مالتی مدیایی آن می توانست تاثیر زیادی برای مخاطبان داشته باشد. موزه‌هایی چون ایوان تخت مرم، خلوت کریمخان، نگارخانه، مخصوص، تالار اصلی، حوضخانه، برلیان، شمس العماره، بادگیر، عکسخانه، الماس و مردم شناسی به‌عنوان موزه در سایت کاخ گلستان معرفی شده است.

۱۲ توصیه برای تقویت اطلاع‌رسانی سایت

در این بخش، به ارائه توضیحات و پیشنهاداتی فنی و محتوایی برای ارتقای سطح کارکرد اطلاع‌رسانی کاخ موزه گلستان می‌پردازیم که امیدواریم در راستای تقویت گردشگری مجازی کشور و همچنین تقویت پتانسیل جذب مخاطب پرتال موثر باشد.

۱.همان طور که در ابتدای مطلب نیز عنوان شد؟ بیش از ۱۰۰ هزار سایت اینترنتی به معرفی کاخ گلستان اقدام کرده‌اند که شمار بالایی است. این به‌معنای اهمیت پرتال کاخ موزه گلستان و شمار زیاد علاقمندانی ایرانی و خارجی هست که مشتاق به بازدید از ظرفیت‌های فرهنگی هنری و تاریخی این مجموعه در جنوب شهر تهران هستند. وب مستر پرتال باید تلاش کنند تا همواره معرفی بخش های مختلف پرتال به موتورهای جست وجو گر مانند گوگل و یاهو،‌ در دستور کار باشد تا شمار بیشتری از علاقه‌مندان به گردشگری ایران، وارد این پرتال بشوند. قطعا بارگذاری حرفه ای و تر مالتی مدیا، نقش زیادی در مخاطب مداری پرتال دارد که باید به آن توجه داشت.

۲.پرتال کاخ موزه گلستان، باید به‌عنوان یکی از سایت‌های پر بیننده و پر بازدید کشور،‌ بخش های زبانی متنوع داشته باشد. عهد قجر، تاریخ پر فراز و نشیبی دارد که سایت کاخ گلستان می‌تواند منبع اطلاعاتی و بانک اطلاعاتی معرفی این اسناد و تاریخ به‌صورت چند زبانه به مخاطبان باشد. مثلا برخی از مخاطبان،‌عرب زبان یا آلمانی زبان و فرانسوی زبان هستند و بخش انگلیسی و فارسی کمک زیادی به آن‌ها برای درک محتوا نمی کند. بنابراین توصیه می‌شود این ۳ زبان اصلی که در واقع زبان‌های رسمی سازمان ملل متحد نیز محسوب می‌شوند‌،‌ برای غنای اطلاعاتی و سطح اطلاع‌رسانی پرتال،‌ در آینده نزدیک به‌عنوان بخش های جدید به سایت اضافه شوند. اضافه شدن بخش های زبانی مختلف،‌ فواید زیادی دارد. یکی آن که معرفی سایت به کاربران غیر فارسی زبان را تسریع می بخشد و مخاطبان بیش تری به سایت وارد می‌شوند.

دوم آن که در جذب مخاطبان بالقوه و بالفعل که درباره ظرفیت‌های تاریخی و گردشگری ایران به‌دنبال اطلاعات در فضای مجازی هستند، به‌سمت خود جذب می‌کند.

سوم آن که بخش های متنوع زبانی،‌ منجر به افزایش رتبه سایت در میان پرتال های پر بیننده ایران می‌شود که در معرفی سایت به کاربران اینترنت ایرانی و بین‌المللی بسیار تاثیر گذار خواهد بود. بنابراین وب مستر محترم باید به تقویت اطلاع‌رسانی چند زبانه پرتال نیز به‌خوبی توجه کند.

۳.ایندکس سایت، بهتر است به‌گونه‌ای باشد که کاربر بتواند انتخاب زبانی داشته و بعد وارد بخش های دیگر شود تا اگر یک هلندی به سایت مراجعه کرد،‌ برای آگاهی از بخش های مختلف سایت،‌با چالشی مواجه نشود. معمولا قرار دادن یک intro که با flash طراحی شده و به‌صورت مالتی مدیا در چند ثانیه کاخ و سایت را معرفی می‌کند،‌می‌تواند حرکت مطلوبی باشد. برخی از سایت‌های کاخ موزه نیز از چنین روشی برای طراحی ایندکس استفاده می‌کنند. طراحی مجدد ایندکس پرتال‌، در بین‌المللی شدن سایت کمک می‌کند.

۴. برای ارتقای سطح اطلاع‌رسانی بخش های محتوایی پرتال،‌ توصیه می‌شود که سایت، بخش های اطلاعاتی خود را در قالب فایل های PDF در اختیار مخاطبان قرار دهد. چراکه برخی از مراجعان را دانشجویان و محققان ایرانی و خارجی تشکیل می‌دهند که درباره ظرفیت‌های کاخ و موزه ها و آثار آن به‌دنبال موضوعاتی برای تحقیق هستند و این فایل ها می‌تواند کمک شایان باشد. بنابراین،‌ اگر اطلاعاتی در سایت ارائه می‌شود که ارزنده هست،‌ ساختار اطلاع‌رسانی به‌صورت پی دی اف نیز منتشر شود. بخش پژوهشی پرتال، رفتار اطلاع‌رسانی خوبی دارد که باید بیش تر تقویت شود.

۵. اکنون مشاهده بخش های مختلف کاخ ها و موزه ها و نمایشگاه‌ها،‌ از طریق قابلیت های فناوری اطلاعات به‌راحتی امکان‌پذیر هست که این موضوع را نیز باید سایت گلستان در نظر بگیرد. یعنی باید مشاهده بخش های مختلف کاخ و موزه های آن،‌از طریق فایل های ویدئویی منتشر شده در آن باشد که کاربر ظرف چند دقیقه از طریق یک ویدئو،‌ بتواند بخش های موزه و کاخ را مشاهده کند. این ویدئو ها نیز باید در سایت‌های به اشتراک گذاری فایل های ویدئویی مانند یوتیوب و اپارات و امثالهم،‌ بارگذاری شوند تا از این طریق،‌شمار بیش تری از مخاطبان به این بخش ها مراجعه کنند. قرار دادن زیرنویس برای معرفی بهتر بخش های مختلفی که در فایل های ویدئویی به تصویر کشیده می‌شوند‌،‌ انتظاری هست که مخاطب خارجی از این بخش دارد که بهتر است به آن نیز توجه گردد.

۶. ساخت ویدئوهای اطلاع‌رسانی از بخش های مختلف کاخ موزه ارزشمند گلستان تهران‌، فرصت آفرینی دیجیتالی ایجاد می‌کند که در دنیای شبکه‌های اجتماعی و دهکده جهانی،‌ اهمیت بسزایی دارد و باید به آن توجه خاصی مبذول داشت. این ویدئو، نقش مهمی در جذب گردشگران ایرانی و بین‌المللی برای مشاهده ظرفیت‌های گردشگری و تاریخی مجموعه گلستان دارد که باید به آن اهتمام جدی داشت.

۷. همه سایت‌های گردشگری کشور به‌ویژه سایت‌های کاخ موزه ها باید اطلاعاتی و جذاب باشد تا مخاطب را مدتی در خود حفظ کند. در واقع طراحی سایت باید به‌گونه‌ای باشد که جذاب باشد و مانند سایت خبری نباشد. جذب کردن کاربران و ترغیب ان ها به مشاهده مجدد و استفاده از قابلیت های آن‌ْ‌، موضوعی هست که باید در راستای جذب بیشتر مخاطب،‌به آن توجه داشت.

۸. بخش ارتباط با ما پرتال باید حرفه ای تر از وضع موجود باشد و کاربران از طریق پست الکترونیک و فرم آنلاین که کد پیگیری و رهیابی نیز برای آن‌ها صادر می‌کند،‌با مسئولان محترم و زحمتکش کاخ موزه پلستان در ارتباط باشند. این قضیه در شیوه فعلی تا حدودی مشاهده می‌شود که بهتر است تخصصی تر تکمیل گردد. انتظار می‌رود که بخش ارتباط با ما، حرفه ای تر از قبل بارگذاری شود.

۹. اگر بخش های مختلف سایت کاخ موزه گلستان به‌خصوص تصاویر ناب آن، در سایت ها و شبکه‌های اجتماعی نیز معرفی و تبلیغ شود،‌ شمار کاربرانی که برای بازدید از این مجموعه مراجعه می‌کنند به‌شدت افزایش خواهد یافت و باید به این مسئله روابط عمومی محترم کاخ موزه سعدآباد توجه کند. به‌دلیل نمایشگاه‌ها و جشنواره های جالبی که معمولا در طول سال در این کاخ برگزار می‌شود،‌ تبلیغ و معرفی این برنامه ها به قشر دانش‌آموز و جوان کشور در شبکه‌های اجتماعی خالی از لطف نیست. چراکه انتشار اخبار کاخ در سایت‌های رسمی خبری،‌ احتمال کمتر دیده شدن را دارد. لینک معرفی صفحات مختلف کاخ گلستان به شبکه‌های اجتماعی مانند فیس بوک و اینستاگرام باید در دستور کار قرار بگیرد.

۱۰. یک بسته اطلاعاتی تکمیلی هم در سایت قرار بگیرد تا اگر فردی بخواهد درباره ناصرالدین شاه یا مظفرالدین شاه اطلاعاتی به دست آورد،‌ این فرصت برایش مهیا باشد. چراکه این موضوع برای گردشگر خارجی که قصد دارد از طریق سایت به مرااجعه حضوری در آینده بپردازد،‌ می‌تواند موثر و مهم باشد و برای همین باید به آن توجه داشت. بعضی اوقات ارائه سه خط اطلاعات درباره یک نام،‌ بسیار مهم و حیاتی هست. مخصوصا برای یک گردشگر خارجی که از تاریخ معاصر کشورمان نیز چیز زیادی نمی داند.

۱۱. فروش اینترنتی بلیط در کاخ موزه گلستان مسئله سختی نیست و می‌توان امروزه از طریق ظرفیت‌های بانکداری مجازی کشور این موضوع را انجام داد. سازمان فعال در مدیریت اطلاع‌رسانی اینترنتی مراکز گردشگری دولتی کشور، باید به این امر توجه کند.

۱۲. پرتال کاخ گلستان بهتر است برای افزایش سطح اطلاع‌رسانی خود، فایل های صوتی و تصویری زیادی را منتشر کند تا علاقه‌مندان بتوانند حجم اطلاعاتی ارزشمند و با کیفیتی را از سایت این مجموعه دانلود و مشاهده کنند. تاکنون در کاخ گلستان فیلم‌های بسیاری ساخته شده است که قرار دادن تصاویری از آن‌ها در سایت کاخ، خالی از لطف نیست.

سایت در یک نگاه

نام دامنه :golestanpalace.ir

 موضوع‌:‌ سایت اطلاع‌رسانی کاخ موزه گلستان

زبان سایت:‌ فارسی و انگلیسی

ارتباط با ما:‌ دارد

بخش خبری:‌ دارد

نقشه سایت:‌ ندارد

آدرس: تهران، خیابان پانزده خرداد، میدان ارگ

شماره تماس: ۲۱-۳۳۱۱۳۳۳۵-۸

پست الکترونیک:‌ info.golestanpalace@gmail.com

مطالب مرتبط:

دیدگاه